Henry Ford - przedsiębiorca z zasadami

Napisał Piotr Łabno Biografie, Przedsiębiorczość 0 Komentarzy

Henry Ford jest dobrym przykładem przedsiębiorcy, który dzięki zasadom i przedsiębiorczej postawie można zrobić w życiu naprawdę wiele. Henry Ford do wszystkiego doszedł sam. Warto poznać jego biografie - kto wie, być może to właśnie jego postać zapoczątkowała modę na amerykański sen?

                Od początku - wywodził się z rodziny farmera, który przybył do Stanów Zjednoczonych z Irlandii. Urodził się 30 lipca 1863 i posiadał łącznie ośmiorga rodzeństwa.  W czasie młodości zamiłowanie małego Henry'ego do mechaniki nie budziło szacunku,  gdyż to ciężka praca na roli była stawiana na piedestale. W wieku 17 lat opuścił farmę rodziców i rozpoczął pracę jako robotnik w zakładzie, w którym po raz pierwszy zobaczył działającą maszynę parową. Jego pasja do mechaniki objawiała się tym, że majsterkował w warsztacie, gdy tylko miał taką możliwość.

                Rezultatem jego pracy był pierwszy samochód, który Ford zbudował w 1892 roku. Kilka lat później w 1899 roku zrezygnował z pracy i założył własny zakład produkcji samochodów. Żeby przyciągnąć uwagę ludzi i wybić się ponad konkurencję, przygotowywał samochód, który będzie zdolny do pobicia rekordu prędkości. Udało mu się to w 1903 roku, kiedy samochód Henry'ego Forda osiągnął prędkość 147 km/h.

                Popularność przyniosła nie tylko klientów, ale także problemy. Towarzystwo przypisujące sobie patent na produkcję samochodów chciało narzucić opłaty na zakłady Forda. Henry odmówił płacenia opłaty patentowej, ponieważ uważał że samochody zrodziły się raczej z naturalnego postępu. Trudno faktycznie ocenić słuszność patentu, ponieważ nad automobilem pracowało wtedy wielu ludzi jednocześnie. Zapoczątkowało to trwający 6 lat proces. Sąd ostatecznie odrzucił pozew przeciwko Fordowi.

                Zdolność produkcyjna zakładów cały czas rosła i w 1908 roku wyprodukowano 100 aut w ciągu jednego dnia. Jednak nawet to nie zaspokajało nieustannie rosnącego popytu.

                Henry Ford mocno koncentrował się na obniżaniu kosztów produkcji, aby jego pojazdy mogły być coraz tańsze i trafiać do szerszej grupy klientów. Dobrym przykładem jest tutaj decyzja o rezygnacji z oferowania samochodów w różnych kolorach na rzecz szybkoschnącego czarnego lakieru.  Henry mawiał: "Możesz otrzymać samochód w każdym kolorze, pod warunkiem, że będzie to kolor czarny". Flagowym modelem był oczywiście Ford T. W porównaniu do innych modeli była to prosta i łatwa w obsłudze konstrukcja. Całością swoich prac Henry Ford zmienił postrzeganie samochodu jako zabawki i przywileju dla bogatszych, na ogólnie dostępny środek transportu dla wszystkich ludzi.

                Produkcja była nieustanie doskonalona. Henry uważał, że "Kto tak zastygł, że nie może się zmienić, już nie żyje...", a także że "WSZYSTKO MOŻNA ROBIĆ LEPIEJ, NIŻ ROBI SIĘ DZISIAJ". Poprzez współpracę z naukowcem (Clarence Avery) rozpoczął wdrażać produkcję taśmową samochodów. Celem inicjatywy było spowodowanie, aby każdy pracownik miał za zadanie wykonywać tylko 1 czynność przy taśmie produkcyjnej. Skróciło to czas montażu samochodu  ponad sześciokrotnie do zaledwie 2 godzin. Ciągłe udoskonalanie produkcji było widoczne nie tylko w ilości produkowanych samochodów. Ford wraz z ilością obniżał ceny, co świetnie obrazuje poniższa relacja ilości wyprodukowanych aut do ceny w latach 1908 i 1916:

•        1908 - 89 500 aut za 950 dolarów za sztukę

•        1916 - 533 921 aut w cenie 360 dolarów od sztuki

              W 1914 roku bez przymusu z zewnątrz zakłady Forda same wprowadziły płacę minimalną w wysokości 5 dolarów dziennie, a dzień pracy został skrócony z 9 do 8 godzin. Pracownicy otrzymali także udział w zyskach firmy. Dla porównania wcześniej pracownicy otrzymywali 2,34 dolarów za dzień pracy. Doceniał  swoich pracowników i mocno stawiał na ich rozwój. Do młodych pracowników mówił "Młodzi ludzie powinni raczej inwestować niż odkładać". (O słuszności tego powiedzenia  można poczytać w innych artykułach na stronie). Nagradzał wszystkie pomysły, które usprawniały pracę. Uważał, że: "Pracodawca jest wspólnikiem swojego pracownika, a pracownik wspólnikiem pracodawcy. Obie jednostki są niezbędne". Polskim akcentem wartym wspomnienia jest to, iż uważał Polaków za najzdolniejszych robotników w swoich fabrykach.

              Wokół postaci Forda powstało także trochę kontrowersji. Miał autokratyczny i choleryczny charakter. Nie tolerował sprzeciwu i ubóstwiał porządek. Zarzucano mu głównie jego postawę antysemicką i polityczne poglądy wobec Niemiec.

              Henry Ford zmarł 7 kwietnia 1947 roku. Niewątpliwie jest wielką postacią w historii nie tylko motoryzacji, ale także całej ludzkości. Położył podwaliny pod dzisiejszy model produkcji samochodów i otworzył dostęp do wygodnego podróżowania wszystkim ludziom.

              W kolejnym artykule poruszona zostanie cecha i umiejętność, która mocno przyczyni się do osiągnięcia twojego najważniejszego celu/marzenia.  Serdecznie zapraszam cię w przyszły poniedziałek na stronę. Jeżeli chciałbyś otrzymać informację o artykule na twój adres email to zapisz się na newsletter.